Lymfedrainage volgens de methode Vodder

Wat is lymfedrainage volgens de methode Vodder?

Lymfedrainage is een zachte massagevorm die erop gericht is onze waterhuishouding te optimaliseren. De mens bestaat voor twee derde uit lichaamsvocht, dat verantwoordelijk is voor het vervoer van zenuwprikkels, hormonen, bacteriën of andere schadelijke stoffen. Een tweede functie van dat vocht is de uitwisseling van stoffen (afbraakstoffen, ... ) en gassen (zuurstof, ...). Deze twee taken worden vervuld door het bloed en het lymfevatenstelsel, dat bestaat uit lymfeklieren en lymfebanen die zich over het hele lichaam bevinden.

Afvalstoffen worden al afgevoerd door het bloed in onze bloedbaan – dat gaat relatief vlug omdat het hart als pomp fungeert. Het lymfevatenstelsel is het tweede organisme dat deze zuiverende taak uitvoert, maar het heeft niet de kracht van het hart achter zich. Door overbelasting, stress, ziekte of een ongezonde levensstijl kan het systeem stagneren of vastlopen, en dan is hulp nodig van een therapeut met kennis van de werking van dit lymfenstelsel.

Wij volgen de school van Vodder, een pionier in lymfedrainage die niet alleen nadacht over de heractivering of stimulering van het lymfenstelsel, maar ook over de heilzame invloed op immuniteit, weerstand, stress en het hormonale stelsel. Vodder was de eerste die ervan overtuigd was dat de waterhuishouding van een lichaam sterk beïnvloed wordt door het lymfestelsel, meer bepaald door de voedende en zuiverende werking ervan. Een revolutionaire gedachte vanuit een holistische benadering – een kijk op de mens in zijn geheel – en dat al in de jaren 1930!

Hoe gaan we te werk bij lymfedrainage volgens de methode Vodder?

De patiënt kan meestal gewoon liggen voor deze behandeling. Door een zachte, pijnloze maar gerichte massage wordt het lymfestelsel gestimuleerd, waardoor de heilzame werking ervan nog wordt versneld en versterkt. Kennis van de lymfestromen en de venen is noodzakelijk, want lymfedrainage is een totaal andere discipline dan klassieke massage. De massagetechnieken zijn een combinatie van spiraalvormige bewegingen, tracties en huiddraaiingen. Meestal vertrekt de behandeling vanuit de hals – doorgaans de basis – om dan andere delen van het lichaam mee te nemen, afhankelijk van de klacht. Stilte en rust zijn aangewezen bij de behandeling.

Voor wie is lymfedrainage volgens de methode Vodder bedoeld?

Lymfedrainage volgens de methode Vodder wordt onder meer toegepast bij volgende klachten:
- verstuikingen, bloeduitstortingen
- spierstijfheid, spierpijn, spierblessures
- gewrichtsklachten,reumatische ontstekingen, artrose
- dystrofieën
- concentratieproblemen
- spijsverteringsproblmen
- bloedcirculatiestoornissen
- neus-, keel- en ooraandoeningen
- huidproblemen (eczeem, acne, littekens, fibroses)
- stress, concentratieproblemen (door slapeloosheid)
- ademhalingsproblemen, longaandoeningen (bronchitis, longemfyseem, astma)
- ontwikkelingsstoornissen van de organen (lever, nier, milt)
- zwellingen als gevolg van oedeem na een trauma, ongeval of operatie
- auto-immuunziekten (reuma, fibromyalgie, ziekte van Crohn, ...)

Over ons

Groepspraktijk Goetynck is een collectief van vier kinesisten met elk hun eigen specialiteiten en specifieke kennis van bijzondere behandelingsmethoden. Elke patiënt komt bij een van ons terecht, maar de problemen worden altijd in overleg besproken en iedereen reikt vanuit zijn expertises mogelijke oplossingen aan.

Kollin Goetynck is erkend osteopaat bij alle ziekenfondsen. Dat betekent dat u recht heeft op 10 euro terugbetaling per sessie, met een maximum van 5 sessies per jaar. Enkel bij de Liberale Ziekenfondsen zijn 6 sessies toegelaten. Die sessies kunt u echter niet cumuleren met andere behandelingen, zoals acupunctuur of chiropraxie.

Contactgegevens

Halledreef 19E